Jedna od  stvari koje su zajedničke većini ljudi koji dolaze na shiatsu (a rekla bih i inače), su bolna ramena. Ponekad su samo napeta, ponekad se bol širi u vrat dovodeći i do glavobolja, a katkad zbog napetih ramena počnu zatezanja u križima, šireći probleme u sasvim drugom smjeru. Mogući razlozi za napetost u ramenima uistinu su mnogobrojni, ali u razgovoru iza riječi “ramena”, obično vrlo brzo uslijede i riječi poput “sjedim”,” posao” ili “računalo”.

Ako na poslu provodite osam sati uglavnom sjedeći za računalom, to sigurno utječe na vaše zdravlje. Budimo realni, sve češće to je i više od osam sati, a tu bi trebali uračunati i svo vrijeme provedeno za računalom kod kuće. Štetnost dugotrajnog korištenja računala je tema za sebe, ali uglavnom neizbježna poslijedica rada za računalom je i sjedenje. Puno sjedenja. Stoga nije zgorega stalno isponova naglašavati važnost pravilnog položaja. Svi otprilike znamo kako bi položaj za stolom trebao izgledati, ali malo nas se toga drži. Ni sama nisam baš sjajan primjer, ali srećom moj posao ne uključuje mnogo sjedenja, pa ne trpim poslijedice (ponekad uistinu groznih!), položaja u kojima koristim računalo.

Problem nepravilnog sjedenja postao je još gori pojavom prijenosnih računala. Iako se na prvi pogled čini baš praktično, npr. mogli bi dio vremena raditi stojeći za visokim stolom/pultom (izvrsna kontra sjedenju), većina nas koristi tu prenosivost za zauzimanje još maštovitijih (ali time ne i boljih), položaja koji rangiraju od potpunih pereca do ležećih položaja koje mijenjamo tek kad neki dio tijela utrne. Čak i korištenje “laptopa” za stolom najčešće je loše jer se, zbog neodvojivosti od tipkovnice, ekran nalazi ispod našeg vidnog polja, prisiljavajući nas u pogrbljeni položaj.

Kako biste si predočili snagu utjecaja lošeg položaja na svoje zdravlje, zamislite da osam i više sati u teretani bildate npr. trbušne mišiće. Rezultati ne mogu izostati! Isto tako, perecastim sjedenjem bildamo mišiće koji nas nas drže u pogrbljenoj pozi, dok mišići koji nam trebaju kako bismo se uspravili mršave i nestaju.

Kako tome stati na kraj vrlo jednostavno prikazuje crtić koji u poslijednje vrijeme kruži društvenim mrežama (zanemarimo neizbježnu reklamu):

Zapravo, ispada da je  prilično jednostavno improvizirati bolji položaj. Također, podsjeća na činjenicu da, koliko god pravilno sjedili, svakodnevnom sjedenju moramo često davati kontru bilo kojim oblikom kretanja (više o važnosti kretanja pročitajte ovdje).

Koja su osnovna pravila “dobrog” sjedenja?

  1. stopala bi trebala biti na podu
  2. koljena i laktovi otpr. pod kutem od 90*
  3. kukovi odmah uz naslon stolice, koji bi trebao ugodno podržavati donji dio leđa
  4. monitor u ravnini pogleda

Ako je sve tako jednostavno, što nas to najčešće spriječava da budemo u pravom položaju? I kako tome doskočiti? Evo još nekoliko brzinskih ideja:

  • problemi s vidom – ako imamo i mali problem s vidom, naginjati ćemo se unaprijed ili unazad kako bismo pročitali tekst s ekrana. jedino rješenje je redovito provjeravati dioptriju i odmarati oči od buljenja u monitor.
  • loša stolica – donekle si možemo pomoći improvizirajući jastukom iza donjeg dijela leđa, približavanjem kukova naslonu stolica, a stolice radnom stolu, ali ako uistinu mnogo sjedimo na poslu, ulaganje u kvalitetnu stolicu najvjerojatnije se isplati: odaberite neku kojoj možete prema vlastitim potrebama podesiti visinu i naslon.
  • rad s ljudima – ako radite i na računalu i s ljudima s druge strane stola, monitor ste prisiljeni držati sa strane i stalno se rotirati iz kukova ili vrata u njegovom smijeru. Nakon nekog vremena taj vrat ili ti kukovi početi će boljeti. Stanje je moguće popraviti stolicom na kotačićima koja se okreće umjesto vas.
  • prijenosno računalo – improvizirajte s par debljih knjiga i starom tipkovnicom kao u crtiću ili uložite u praktični stalak koji će ekran dovesti u razinu vašeg pogleda, a često ima i integriranu tipkovnicu.
  • slabi mišići – to je zatvoreni krug: pogrbljenim sjedenjem slabe mišići koji su nam potrebni da uspravno sjedimo. Ako je do toga došlo, jedini način da se izvučemo iz začaranog kruga jest da dio slobodnog vremena posvetimo jačanju mišića trbuha i leđa, a pomoći si možemo i sjedeći na lopti na napuhavanje bar dio vremena koje provedemo za računalom. Ona zahtjeva stezanje upravo tih mišića kako se ne bismo naprosto otkotrljali s njom i tako ih jača.

Potrudimo li se oko ovih par sitnica možemo izbjeći bol, a možda i veće probleme koji bi nastali kroz dulje vrijeme. No što ako smo već u fazi da na poslu doživljavamo bolove? Čak i kada dođemo do toga da moramo potražiti nečiju pomoć kako bi se riješili boli, možemo si uvijek pomoći i sami vježbama istezanja i samomasažom. U jednom od budućih postova pisati ću više o tome.


Povremeno objavljujemo tekstove o shiatsu pristupu i brizi za vlastito zdravlje. Kako bi bili obaviješteni o novom tekstu, popustu ili akciji upišite e-mail adresu.

popup