Tradicionalna kineska medicina jesensko vrijeme oslikava elementom metala i nudi nam praktične savjete kako podržati svoje tijelo kroz zahlađenje, zamračenje i zatvaranje koji obilježavaju ovo doba godine.

Prehrambeni savjeti imaju mnogo sličnosti s našom domaćom tradicijskom prehranom – to su sve logične navike naših starih koje smo pomalo zaboravili u svakodnevnoj žurbi. Osnovna preporuka je da u svakodnevni meni ubacimo obroke koji se dulje kuhaju: poklopljeni ili pečeni u pećnici, pod pekom.

Smeđa riža dobra je baza za jesenska jela, kao i batat. Vrijeme je za pojačavanje doze grahorica (posebno bijele vrste graha poput tetovca), kvalitetnog mesa i masne ribe (ako ih jedete), te ubacivanje manjih količina proizvoda od soje u obroke (kvalitetnog tofua, tamarija i tempeha). Sada je pravo rijeme i za grickati masne oraščiće (posebno lješnjake), a o kestenima da i ne govorimo. Općenito je dobro unijeti više masnoća u organizam, kroz hladno prešana biljna ulja i masti, masnije meso i ribu ili maslac i dobro sazrele sireve jačeg okusa – ovisno o vašim prehrambenim navikama. Jesensko voće, poput tvrđih jabuka i krušaka, dunja i oskoruša jednako je zahvalno i sirovo i kuhano, a izvrsno je i u neobičnim slanim ili ljutim kombinacijama.

korjeniOvo je sezona korjenastog povrća (korjen celera i peršina, mrkva, krumpir, pastrnjak, bijeli i crni korjen, repa, daikon, korjen maslačka, čičoka) i onog vrlo blizu tome poput bijelih, crvenih i žutih korabica. Ako konzumiramo mliječne proizvode, ovo je izvrsno vrijeme za podržati debelo crijevo domaćim kefirom, (najviše ćemo učiniti za svoje zdravlje ako ga pripremimo od sirovog mlijeka iz mlijekomata ili GSR-a). Ako nam to nije opcija crijeva možemo rekolonizirati pomoću prirodno fermentirane hrane poput kiselog kupsa, repe ili misa. Dodaci hrani poput cimeta, papra, đumbira, češnjaka, luka, senfa ili hrena potaknuti će cirkulaciju i pomoći u borbi protiv infekcija – hladnom vremenu odgovara začinjenija, (ne nužno ljuta, to je više za ljeto) hrana koja nas grije. Također počinje i sezona ispijanja čajeva: za respiratorne infekcije izvrsna je majčina dušica, ako krene vrućica prva pomoć je bazga, za grlo je kadulja, a za dječicu i nakupljenu sluz u dišnom sustavu sljezovi. Osim čajeva, pogotovo ujutro, izvrsno paše i topla limunada.

Par jednostavnih ideja za proslavu jeseni kroz želudac:

Jutro započnite šalicom čaja ili tople limunade. Ja volim napraviti kombinaciju na slijedeći način: listiće čaja prelijem kipučom vodom i stavim hladiti dok ne postane dovoljno mlaka da umočim prst. Zatim u čaj iscijedim limun. Po želji možete zasladiti s malo meda ili slada.

Nastavite s bogatim fermentiranim kuhanim doručkom:

kasaNoć prije u zdjelu stavite 2 šalice zobenih pahuljica, 2 šalice vode, 2 velike žlice limunovog soka, 4 velike žlice brašna pira i po želji tvrđih sjemenki (poput lana), te suhog voća (suhe šljive, grožđice, datulje, marelice…). Promiješajte i poklopite do jutra. Ujutro smjesu stavite kuhati uz dodatak još 2 šalice vode, žličicu-dvije hladnoprešanog ulja (kokosovo prija uz slatko) ili masla (ghee) i malo soli do željene konzistencije (gotovo je vrlo brzo, praktički čim zakuha). Podijelite u zdjelice, pa dodajte oraščiće (npr. lješnjake) i svježe voće (jabuke, kruške). Ako ste noć prije dodali suho voće kaša će već biti slatka, ali možete ju i dodatno zasladiti medom, sladom ili žličicom domaćeg džema. Pir, limunov sok i vrijeme pomažu raspadu fitinske kiseline, što zobenu kašu čini probavljivijom i ugodnijeg, blažeg okusa.

U sredini dana zagrijte se uz topli rižoto i pročistite sinuse salatom od jabuka i hrena:

Ako koristite smeđu rižu, morati ćete ju unaprijed skuhati (riža se ili kuha u ekspres loncu ili stavlja u hladnu vodu i soli tek kad zakuha, tada se poklapa i kuha na laganoj vatri dok ne omekša), kao i grah (prije kuhanja ga namočite i bacite vodu, a u vodu za kuhanje dodajte lovorov list). Na maslinovom ulju popržite luk i i češnjak, te dodajte nasjeckano korjenasto povrće koje imate u smočnici. Kada omekša, dodajte malo majčine dušice i dimljenog tofua ili slanine narezane na kockice, ovisno o preferencijama. Sve to podlijte s malo vode (ako slučajno imate povrtnog temeljca super), pa dodajte rižu i grah, te posolite i popaprite. Dodajte vode da biste dobili željenu konzistenciju i poslužite s malo naribanog tvrdog sira na vrhu.

Hren naribajte na sitno, a jabuku na krupno. Pomiješajte u omjeru koji vam odgovara (točnije koji možete podnijeti) i začinite s malo jabučnog octa i soli, te ukrasite nasjeckanim orasima i poslužite s rižotom.

Večer si zasladite začinjenim kompotom od dunja:

kompotOguljene i narezane dunje stavite u hladnu vodu zajedno s štapićem cimeta i grančicom kadulje, poklopite i kada zakuhaju kuhajte na blagoj vatri dok ne omekšaju. Kako biste kompot zasladili, možete na početku dodati koju jabuku, par grožđica, suhih šljiva ili datulju u lonac, a druga opcija je na kraju mlaki kompot zasladiti s malo meda ili slada. Ako se osjećate posebno veselo, možete u mlaki kompot dodati koju žlicu kvalitetnog ruma.

Osim mentalnih rasčišćavanja koja smo spominjali u prvom dijelu, dolaskom jeseni dobro je i tijelu priuštiti redovito istezanje kako bi spriječili da nas skupljajuća energija metala stisne. Manje boravka na otvorenom i više sjedenja u zagušljivim prostorima možemo neutralizirati vježbama istezanja poput yoge, pilatesa, makko ho vježbi ili do-in-a. Za pluća i debelo crijevo posebne beneficije imaju sve vježbe koje otvaraju prsni koš stvarajući prostor u abdomenu za slobodno kretanje dijafragme, produbljujuci disanje i kretanje crijeva, olakšavajući probavu. Također su korisni svi “twist-ovi” ili rotacije koje također otvaraju abdomen, ali i masiraju unutanje organe, potičući eliminaciju otpadnih tvari iz tijela i opet, bolji rad crijeva.

twistkobrametal

Ako smo previše potonuli da smognemo snage za vježbanje, korisno je i krenuti u šetnju po prohladnom, svježem zraku kako bi pokrenuli cirkulaciju i probavu, te pročistili pluća. Ako baš nemamo sreće, pa ni vrijeme nije za šetnju, jednostavne vježbe disanja podržati će pravilan rad i prohodnost dišnog sustava. Jedna od najjednostavnijih vježbi disanja otpušta napetost iz dijafragme, omogućavajući nam da dublje dišemo:

disanje

U ležećem položaju savinutih koljena i stopala položenih na pod, jednu ruku stavimo na prsa, a drugu na trbuh. Dišući kroz nos, udišemo u trbuh, osjećajući kako na se dlan na trbuhu podiže i izdišemo osjećajući kako se spušta. Ruka na prsima trebala bi se što manje pomicati. Kada smo pod stresom dijafragma je napeta i dišemo uglavnom gornjim dijelom pluća. Disanje cijelim plućima je važno jer nježno masira unutarnje organe i omogućava njihovo pravilno funkcioniranje. Ovom vježbom pomažemo taj proces, ali i duboko se opuštamo polako i fokusirano dišući.

uljeI disanje i vježbe istezanja povoljno utječu na još jedan organ povezan s elementom metala: kožu. Ona je kao i pluća i obrambeni i komunikacijski organ: štiti nas od ozljeda i dehidracije, ali i prima informacije o našoj okolini i šalje ih u vanjski svijet (npr. kad se crvenimo jer nam je neugodno ili dobijemo prištiće na čelu zbog loše probave). Kao i debelo crijevo izbacuje iz tijela štetne tvari kroz znoj, a upija korisne. Zato je sada zgodno vrijeme da svoju kožu malo “pomazimo” i olakšamo joj zahlađenje koje na nju stavlja posebne pritiske jer sve poteškoće u radu dišnih i probavnih organa iskazati će se i na njoj. Najmanje što možemo učiniti za nju je da ju nježnije čistimo i malo bogatije prihranimo – najbolje finim hladnoprešanim uljima. Ako već niste prešli na prirodnu njegu kože, sada je zgodan trenutak da u rutinu ubacite jedno fino ulje za njegu ili ako imate iznimno suhu kožu, balzam. Više ideja i konkretne recepte naći ćete u knjizi “Prirodna kozmetika iz vlastite kuhinje” – koju možete besplatno skinuti ovdje.

Jesen je doba metala i dobro vrijeme za pokretanje novih ideja, stvaranje novih navika. Iskoristimo ga da pokrenemo naviku brige o sebi, na razini uma i tijela. Počevši radom na disanju i probavi, te odbacivanju starog kako bi napravili mjesta za novo, nastaviti ćemo hod kroz godinu u svakom se novom godišnjem dobu posvećujući još jednom aspektu sebe, simboliziranom kroz jedan od pet elemenata. Slijedi voda, kojoj ćemo se posvetiti kad nas stisne prava, ledena, nijema zima.